9+1 reális online vállalkozási modell


Felejtsd el a konkrét termék-ötleteket, amíg az üzleti modellt nem találtad ki!


A neten szinte hemzsegnek azok az írások, melyek ennyi vagy annyi online vállalkozási ötletről szólnak – aztán, amikor az ember elolvassa őket, rájön, hogy ezek nem ennyi különféle ötletet tartalmaznak, hanem csak ennyi különféle terméket, de szinte ugyanarra a modellre ráépítve.

Mi most hátralépünk egy lépést, és segítünk Neked egyáltalán kiválasztani azt az üzleti modellt, melyből a legtöbb pénzt tudod kihozni. Ez tehát 9+1 különféle üzleti modell – ha megvan a kiválasztottad, akkor a termék/szolgáltatás hozzárendelése már egy külön lépés lesz. Ha szeretnél egy profitos online vállalkozást, a tervezés mindenképpen itt indul.


#01. – Szakértői biznisz

Ha van egy olyan szakmád, vagy értesz bármihez mesteri szinten, ami másoknak nehezen megy, és szívesen fizetnének érte, akkor az egyik legegyszerűbb, ha kiváltasz egy KATÁ-s vállalkozói igazolványt, és online feltöltöd a naptárad konzultációkkal.

Tipikusan ilyen egy pszichológus, stílustanácsadó, marketing-konzultáns, stb.

Az előnye, hogy a konzultációkat adott esetben online is le lehet bonyolítani. Ha ilyet tervezel, egy plusz tippet fogadj el: próbáld ki a Zoom nevű szoftvert/applikációt, imádni fogod!

 

Lássuk a SWOT elemzést:

 

 SWOT elemzés – leggyakrabban használt marketing elemzési eszköz, amivel feltérképezhetjük egy piac, üzlet, termék, szolgáltatás stb. piaci életképességét, illetve megismerhetjük, hogy mely feladatok a legfontosabbak stratégiai szempontból, mire kell koncentrálni. Az elemzésben feltárjuk az erősségeket, gyengeségeket, lehetőségeket és veszélyeket.

S – A szakértői biznisz erősségei

Mindenképp előny, hogy egy egyszerű weblappal és némi hirdetéssel el lehet indulni. Ha tudsz magadnak is egy kisebb honlapot összerakni, akkor gyakorlatilag fillérekből elindultál. (Ha nem, akkor egy honlap azért olyan 200-300.000 Ft-ba bele fog kerülni.)

W – Gyengeségek, hátrányok

Hátrány, hogy a saját idődet adod el. Így lényegében sosem lesz automata biznisz, és ha nem tudsz online konzultálni, akkor vagy kell egy helyiség, ahol fogadni tudod az ügyfeleid, vagy neked kell utaznod.

O – Lehetőségek

A szakértői bizniszben benne van a lehetőség, hogy egy teljes infótermék, vagy képzési bizniszt rá lehet építeni. Innentől már skálázhatóvá (növelhetővé) válik, és más dimenzióba tudsz lépni a pénzkeresettel.

T – Veszélyek

Ha nem dolgozol, nem fogsz keresni. Ha megbetegszel, vagy kiesel a munkából, akkor nem lesz bevételed.

Ráadásul az elején jó eséllyel mindent neked kell csinálnod. (Ha nincs kezdőtőkéd kiszervezni feladatokat.)


#02. – Infóbiznisz

Az előző pontban már említettük, hogy egy szakértői vállalkozás is ki tudja magát nőni ide: az infóbiznisz az, amikor információt árulsz, gyakorlatilag egy tréningcéget hozol létre. Szintén kell hozzá a szaktudás, és itt már bejön még egy fontos kvalitás a képbe: ez pedig az előadói készség. Tudni kell színpadra kiállni, több tucat vagy több száz ember előtt beszélni, tömegeket mozgatni.

 

 

S – Erősségek

Ez egy teljesen leautomatizálható vállalkozási modell: ha nem adsz elő élőben, és csak infóterméket készítesz (pl. pdf-ek, videókurzus, eLearning rendszer), akkor idővel csak működtetni kell a céget. Persze nem marad úgy örökre, 2-3 évente valószínű fel kell frissíteni a termékpalettát.

W – Gyengeségek, hátrányok

Ezt az üzletet egyedül nem lehet felépíteni. Ide profi online marketing kell – értékesítési tölcsérekkel, marketingautomatizálással, kampányokkal, profi videókkal.

Ha nincs egy 2-3 fős csapatod (és pénzed őket megfizetni), akkor első körben nem érdemes belevágni, mert csak maszatolás lesz belőle.

O – Lehetőségek

Ha ügyes vagy, van karizmád, jó a színpadi kiállásod, akkor akár többezres sportcsarnokokat tölthetsz meg – lásd Szabó Péter, aki kétszer megtöltötte az Arénát 10-10 ezer emberrel!

T – Veszélyek

Mint írtuk, ez egyedül túl nagy falat. Sokszor programozói tudásra van hozzá szükség, igazi “online ninjának” kell lenni, ha valaki csapat nélkül fel akar építeni egy ilyen üzletet.

Plusz ide már kell pár millió forint kezdőtőke, mert kell könyvet írni és kiadni (nyomdaköltségek), az első rendezvényeket megfinanszírozni, weblapokat és eLearning rendszert készíttetni, és nyilván reklámozni, stb.


#03. – Saját webáruház

A modell egyszerű: vegyél terméket olcsón és add el a neten haszonnal… Ezt így olyan könnyű leírni. De találni egy jó célpiacot, nekik megfelelő termékeket már keményebb dió.

Tipp: sose terméket válassz először, hanem célpiacot. Minden ott indul, hogy legyen egy jól célozható, megfelelő anyagi háttérrel és konkrét problémával (vággyal) rendelkező szegmens – és nekik keress olyan terméket, ami megoldja egy valós problémájukat.

Rengeteg cég küzd azzal, hogy beszereztek valamilyen terméket (sokszor tízmilliós raktárkészletről beszélünk), és utána mennek egy marketingszakemberhez, hogy “Ezt kellene eladni” – kb.: “Sell my shit, dude”…

 

S – Erősségek

Lehet rá “igazi” céget építeni. Ha amúgy értesz a cégépítéshez, akkor ez egy jó irány lehet, mert lehet csapatban dolgozni, és – bár maga a cég sosem lesz automata -, te ki tudsz belőle vonulni 2-3 év után.

Illetve egy kiegészítés: ha kőegyszerű terméket sikerül találni, akkor akár még teljesen le is lehet automatizálni a teljes folyamatot, mert a marketinget elvégzi egy külső ügynökség, a webfejlesztést szintén, a logisztikát és számlázást pl. a Webshippy. Neked érinteni sem kell a terméket.

W – Gyengeségek, hátrányok

Egyrészt tőkeigényes a dolog – hiszen még mielőtt bármilyen reményed is lenne a sikerre, fel kell tölteni a raktárad.

Másrészt elég nagy a konkurenciaharc. Mondj valamilyen épkézláb terméket, amire még nincs webáruház… Ráadásul az Amazonnal, Ebay-jel, Aliexpress-szel kell versenyezned…

O&T – Lehetőségek és veszélyek

Egyben tárgyaljuk a kettőt, ugyanis ami lehetőség az egyik oldalról, az veszély a másik oldalról: mint említettük, kezdheted egy fősként is és idővel tudsz rendes céget építeni belőle (eddig a lehetőség), ha… (és innen a veszély) ha értesz a cégépítésben szükséges ezer dologhoz. Ráadásul ma (2019) munkaerő hiány van hazánkban, tehát további kérdés, hogy fogsz-e találni megfelelő alkalmazottakat.


#04. – Affiliate program

Ha affiliate avagy ajánlói partnerként csatlakozol egy céghez, annak az az előnye, hogy ők gondoskodnak a termékgyártásról, logisztikáról, neked csak oda kell küldeni vevőket és bezsebelni a jutalékot.

Ez akkor jó opció, ha nincs tőkéd, de profi vagy a marketingben. Ha értesz az online marketinghez, akkor ez egy nagyon jó modell lehet neked: jutalékért értékesíteni már meglévő, piacképes termékeket.

 

S – Erősségek

Ha van marketingtudásod, tőke nélkül el lehet kezdeni.

W – Gyengeségek, hátrányok

Mivel sok munka van benne, alaposan ki kell választani a megfelelő terméket. Különben felépíted rá a rendszereket (honlapokat, értékesítési tölcséreket, kampányokat) és a végén derül ki, hogy nem mennek az eladások. Szóval csak már validált, bizonyítottan jól működő és magas profittartalmú terméket/szolgáltatást válassz.

O – Lehetőségek

Dolgozhatsz több cégnek is. Ha “feltörted az online marketing kódot”, akkor a bevált modelled sok hasonló termékre rá tudod húzni kisebb átalakításokkal. A végén meg ki is tudsz adni minden munkafolyamatot a kezedből és lehet teljesen automata a cég.

T – Veszélyek

Ki vagy szolgáltatva más cégeknek, mert nem a te kezedben van a gyártás, logisztika. Ha ők holnap bezárnak, vagy kivonják az adott terméket – vagy egyszerűen csak felmondják az affiliate-megállapodást – akkor kuka az addigi munkád.


#05. – Dropshipping

Ez az előző két modell kombinálása: webáruház + affiliate együttműködés. Azaz készítesz egy webáruházat (saját brand, saját logó, saját domain) és oda küldöd a vásárlókat. De… De a megrendelés már nem hozzád fut be, hanem a dropshipping partneredhez, aki rendelkezik a termékekkel, és elvégzi a logisztikát.

 

S – Erősségek

Így neked nem kell raktárkészlet, nem kell befektetned (termékbe), csak a webfejlesztés és a vevőszerzés a dolgod. Szintén online ninjáknak ajánlott.

W – Gyengeségek, hátrányok

Nem könnyű a jogi hátterét megteremteni, sokaknak beletört már a bicskájuk (elszámolás, számlázás, garancia vállalás, GDPR, stb.).

O – Lehetőségek

Ha bejön a biznisz, idővel csinálhatsz belőle saját vállalkozást, azaz a kezedbe veheted a termékforgalmazást is, mert mindig annál van az erő, aki tud eladni.

T – Veszélyek

Szintén a kiszolgáltatottság a legnagyobb veszély.


#06. – Influencer

Manapság minden fiatal influencer szeretne lenni. Ez ugye arról szól, hogy van egy állati megnyerő személyiséged, eszméletlen jól szerepelsz kamera előtt, valamint izgalmas az életed és a gondolataid annyira, hogy te legyél egy terület “megmondó embere”.

 

S – Erősségek

Aki nagy figyelmet tud magára vonni, ezzel tömegeket mozgatva, az óriási hatalom. Egy influencer gyakorlatilag azt ad el, amit akar. Miután nevet szerzett a követői körében.

W – Gyengeségek, hátrányok

Emlékezetes, különös, egyedi személyiség kell hozzá. És kell egy nagyon jó témakör, terület, ami nem csak érdekes, de később pénz is lesz benne. (Ott van mögötte az éhes tömeg.)

Plusz elég kemény munka: naponta tolni kell az élő bejelentkezéseket, fotókat, szelfiket, sztorikat. Izgalmasnak kell lenned.

És ha konzekvensen kommunikálsz, akkor fél-egy év befektetés után (talán) el tudod adni az első terméket, vagy megkapod az első reklámszerződést.

Ezen kívül profi videós felszerelés is kell hozzá. Nyilván el lehet indulni egy iPhone-nal is, de olyan nagy a verseny itt is, hogy csupán technikára legalább 2 millió forintot már az induláskor el kellene költened. És utána ontani-ontani az izgalmas és értékes tartalmat.

O – Lehetőségek

Híres lehetsz! Akár százezres vagy milliós követőtábort is fel tudsz építeni, és erre a hírnévre később bármilyen más karriert és üzletet is ráépíteni.

T – Veszélyek

Ennek a modellnek különösebb veszélye nincs: ha nem jön be, max. eladod a technikát és legalább ezt is megpróbáltad.


#07. – Portál oldal / Blog

Ha gondolatod van egy iparágról, de nem akarsz divatos influencer lenni, akkor létrehozhatsz portál oldalt vagy blogot, ahol megosztod a gondolataid, véleményed az adott témáról. Itt kevésbé kell szerepelni, amivel az is együtt jár, hogy kevesebb lesz a követőd és nem leszel “sztár”. Introvertált önkéntes mérvadóknak javasolt.

A bevétel itt is javarészt a reklámokból lesz.

 

S – Erősségek

Lehet egy saját médiacéged. Innentől kezdve nem kell minden cikket neked írnod, lehetnek vendégíróid is – és akkor úgy készül az oldalra a látogatókat behozó tartalom, hogy nincs is vele dolgod.

Ez nagyon jó SEO (keresőoptimalizálás) szempontjából: egy nagyon terjedelmes, valóban hasznos online magazint, portált, blogot fel lehet építeni, ami valódi értéket ad az embereknek.

W – Gyengeségek, hátrányok

Jól kell tudnod írásban kommunikálni, és az elején maguktól nem lesznek látogatóid – érteni kell a látogatószerzéshez is. Ha eleinte nem lesz terméked, akkor pedig akár 1-2 évig is meg kell finanszírozni a reklámköltséget – előre!

Plusz, ha nincs tőke webfejlesztőre, akkor neked kell összerakni a blogot, portál oldalt (szépre és profira).

O – Lehetőségek

Rá tudsz építeni egy szakértői- és/vagy infóbizniszt is. De el tudsz adni saját terméket is. Pl. ha csinálsz a kutyanevelésről egy blogot, ott el lehet adni kutyakaját.

T – Veszélyek

Nagyon sok cikket meg kell írni, sok munkát bele kell tenni előre, hogy legyen követő táborod. És csak utána (minimum fél-egy év múlva) fog kiderülni, hogy a látogatókat forintra tudod-e váltani valamilyen ügyes koncepcióval…


#08. – Írj könyvet

Mondják, hogy mindenkiben van egy könyv. Ez valószínű nem igaz, és nem is kellene mindenkinek könyvet írnia. De ha tényleg, ha tényleg van írói vénád, és magvas mondanivalód, akkor egy az írói pálya is jó biznisz lehet, ha tudsz sikerkönyveket írni.

 

S – Erősségek

Lehetsz teljesen introvertált 🙂 A többi esetben azért ki kell menni emberek közé, csapatot kell építeni, szerepelni kell kamerák előtt. Ha sikeres író vagy, akkor a kötelező dedikáláson túl nem muszáj szerepelned – bár nyilván jót tesz a hírnevednek.

W – Gyengeségek, hátrányok

Egyrészt meg kell finanszírozni az első kiadást, vagy kell kiadót keresned. Másrészt ekkor még mindig nem bizniszed van, hanem pár ezer könyv a garázsodban. Azt el is kell adni.

Namost, ritkán van meg egyszerre egy emberben, hogy írni is jól tud, és ért a webfejlesztéshez, sőt még az online marketinghez is. Ha te is inkább író vagy, akkor csapat kell, és őket meg kell finanszírozni.

O – Lehetőségek

Egy jó szakmai könyv kiváló belépő akár a szakértői bizniszbe, akár az infóbizniszbe. Egyből hiteles leszel a piac szemében, és feljebb tudod pozícionálni az áraid.

Ha a könyvre építesz plusz tanfolyamot is, akkor meg tudod sokszorozni a profitot.

T – Veszélyek

Ha nem sikerkönyvet írtál, akkor maximum pár száz darabot fogsz tudni eladni. Abból nem fogsz megélni… Itt is az a tippem, hogy előbb válassz célközönséget és utána témát. Keress olyan szegmenst, akiket célzottan el lehet érni marketinggel és csinálj felmérést, miről olvasnának szívesen. Különben csak egy leszel a meg-nem-értett művészek közül, és a könyved nem lesz több, mint egy fancy névjegy.

Magyarországon pár ezres eladott példányszám már jónak számít, kevesen mennek pár tízezer fölé. A tavaly megjelent 8.000 könyv közül mindössze húsz körüli az a könyv, amelynek eladása éves szinten meghaladja a 10 ezer eladott példányt; nagyjából száz könyv van, amelyik 5 és 10 ezer példány között teljesített a tavalyi közel 2 millió darab eladott könyvből! Számold ki az esélyeid!


#09. – Sharing economy

A megosztás alapú gazdaság arról szól, hogy ha van valamilyen eszközünk (pl. autó, fúrógép, lakás), azt ne csak mi használjuk, hanem gyakorlatilag adjuk bérbe. Létre hozhatsz olyan biszniszt, ahol bérbe adsz valamit, vagy ami ezt menedzseli. Teljesen felesleges mindenkinek külön fúrógépet vennie azért az évi 1-2 fúrásért…

 

S – Erősségek

Ha van egy kreatív ötleted, amivel ebből a modellből pénzt lehet csinálni, az elsők között lehetsz – annyira új még ez az iparág.

W – Gyengeségek, hátrányok

Jól meg kell találni a szegmenst és a terméket, különben nagy port kavarunk, de nem lesz mögötte valós igény, és így az egész koncepció elhal.

O – Lehetőségek

Árukészlet és sok tízmilliós befektetés nélkül tudsz bizniszt építeni, ha a szervezéssel foglalkozol. (Ha te akarsz “kölcsönzőt” nyitni, az már más tészta, oda sok százmillió is kellhet.)

T – Veszélyek

Ha nem sikerül egy kreatív, átütő ötletet találni, akkor kukába fog menni a projekt.


+ 1. – Fusion Marketing

Plusz egy lehetőségként említjük a Fusion Marketinget, ami arról szól, hogy kombinálja az online marketingben rejlő automatizmusokat a network marketingben lévő hatástöbbszöröző erővel – és így egy olyan, új modell jön létre, aminek számos előnye van.

 

S – Erősségek

Milliós tőke nélkül el tudod kezdeni, és úgy tudsz más emberek munkájából is részesedni, hogy soha nem kell alkalmazottakat felvenned (a mai világban ez hatalmas előny).

Így működik pl. az InnoFit cég, mely minden rendszert készen ad a partnereinek – nem kell kifizetni a fejlesztési költségeket, mert közösségi vállalkozás alapon működik a dolog. Ha neked kellene ilyen automata honlaprendszereket leprogramoztatni, az darabonként is meghaladná a félmillió forintot. Az InnoFit-nél minden készen vár – gyakorlatilag a rendszer képes tisztán online hálózatot építeni.

Rengetegen szeretik ugyanis az MLM matemtikáját, de szinte senki azt, amit csinálni kellett régen (névlista, meghívás, bemutatók tartása, ismerkedés, hideghívás, stb.).

A Fusion Marketing minden olyan tevékenységet kihagy a rendszerből, ami miatt ódzkodtunk a hálózatépítéstől – de meghagyja a hatástöbbszöröző erőt és az elszámolási rendszert.

W – Gyengeségek, hátrányok

Többféle képességre van szükség – legalább alapfokon. Kell érteni az emberekhez (csapatépítés miatt), jól kell tudni kommunikálni (mert kapcsolatba kell lépni a maguktól jelentkező érdeklődőkkel), és kell némi online marketing tudás is. A jó hír az, hogy az InnoFit cég mindenhez ad díjmentes képzést.

A másik, hogy mivel automata honlaprendszerek végzik a jelöltkeresést, így pár hónapig (kb. 3-6 hónapig) egészen biztosan el fog tartani, míg a megfelelő emberekből felépül egy akkora üzleted, amivel havi többszázezres jövedelmet fogsz keresni. Addig viszont be kell fektetni időt (legalább napi 2-3 órát) és havi pár tízezer forintot (reklámra).

O – Lehetőségek

A hatástöbbszörözés miatt gyakorlatilag korlátlan lehetőségek állnak rendelkezésedre – ugyanakkor két fontos dolog: ez az üzlet sem lesz soha teljesen automata. Fél-egy év munkával el lehet azt érni, hogy akár hetekre, 1-2 hónapra el tudsz menni pihenni, de a csapatoddal foglalkozni kell, nem lehet kiszállni a bizniszből.

T – Veszélyek

Az alacsony tőkeigény miatt igazán nagy veszélyt nem rejt magában a Fusion Marketing kipróbálása. Mindenképpen több leszel általa, ha futsz vele egy érdemi kört.


Segítünk választani:

Az alábbi ábrán haladj végig, kezdd az első kérdéssel, és pár lépésből ki fogsz lyukadni a VALÓBAN neked való üzleti modellhez. Egyet ígérj meg: ha megvan a nyertes, ne halogasd, állj neki a megvalósításnak, mert az átlagember tragédiája, hogy az élete végén jön rá, hogy egy ilyen hosszú élettel mennyi minden mást is lehetett volna kezdeni…

 

Tetszik? Oszd meg!
Schreiner Károly
 

Cégfejlesztési tanácsadó